Ekonomi

Boeing ve Airbus Spirit AeroSystems anlaşmasına çok yaklaştı

Havacılık ve uzay endüstrisini yeniden şekillendirebilecek bir hamleyle Boeing ve Airbus’ın, operasyonel zorluklarla mücadele eden önemli bir tedarikçi olan Spirit AeroSystems’in faaliyetlerini bölmek için bir anlaşmaya yaklaştıkları bildiriliyor. İki havacılık devinin, büyük jet programları için gerekli olan Spirit’in işlerinin farklı bölümlerini devralmalarını sağlayacak bir “çerçeve” anlaşması üzerinde çalıştıkları söyleniyor.

Bu potansiyel anlaşma Boeing’in yirmi yıldır sürdürdüğü kritik üretim unsurlarını dışarıdan tedarik etme stratejisinin sonunu getirebilir. Stratejideki bu değişim, Ocak ayında 737 MAX uçağında meydana gelen bir panel patlamasının tetiklediği krizin ardından geldi. Airbus’ın Spirit’in gelirlerinin yaklaşık %20’sini oluşturması nedeniyle Boeing, tedarik zinciri üzerindeki kontrolünü yeniden kazanmak için rakibiyle pazarlık yapmak zorunda.

Her üç şirketten temsilcilerin katıldığı görüşmelerde, Spirit ile iki uçak üreticisi arasındaki iç içe geçmiş ilişkileri çözmenin yolları araştırılıyor. Tarafların yüz yüze görüşüp görüşmedikleri de dahil olmak üzere bu görüşmelerin ayrıntıları, güvenlik veya çevresel kaygılar gibi konular dışında bu tür doğrudan işbirliğini genellikle engelleyen antitröst konularını çevreleyen hassasiyet nedeniyle açıklanmadı.

Daha önce Boeing, büyük ölçüde Airbus’a hizmet veren küresel fabrikaların satışını ele almadan önce Spirit’in tamamını geri almaya hazır görünüyordu. Yine de mevcut müzakereler, hem Boeing hem de Airbus’ın Spirit’in operasyonlarının farklı bölümlerini potansiyel olarak absorbe etmesiyle daha işbirlikçi bir yaklaşıma işaret ediyor.

Airbus sözcüsü daha fazla yorum yapmadan çeşitli seçeneklerin değerlendirildiğini kabul ederken, Boeing yorum yapmayı reddetti. Spirit’ten bir temsilci, şirketin müşterileri için yüksek kaliteli ürünleri sürdürme taahhüdünü vurguladı.

Spirit’in varlıklarının potansiyel bölünmesi halen tartışılmaktadır ve bir anlaşmaya varılacağının garantisi yoktur. Sektördeki uzmanlar Spirit’in Kuzey Carolina’daki Kinston kompozit parça fabrikası ile Kuzey İrlanda’nın Belfast kentindeki A220 kanat fabrikasının Airbus için kritik öneme sahip olduğunu belirtiyor. Bu tesisler sırasıyla A350 geniş gövdeli jet ve A220 kanatları için kilit bileşenlerin üretiminden sorumlu.

Başlangıçta görüşmelere girmekte tereddüt eden Airbus, Boeing’in A350 planları hakkında geçici bilgi edinmesi veya hayati kaynakları kaybetmesi konusundaki endişelerini dile getirdi. Ayrıca Spirit’in Airbus’a tedarik sağlayan tesislerinin değerini belirleme çabaları henüz bir uzlaşmaya varamadı. Airbus’ın Belfast’taki fabrikanın A220 jeti için kanat üretiminin maliyet verimliliğini arttırmak için 1 milyar dolardan fazla yatırım yapması gerekebilir.

Boeing için bu satın alma muhtemelen Spirit’in 737 gövdesini ve Airbus A350’nin doğrudan rakibi olan 787 Dreamliner’ın önemli parçalarını üreten amiral gemisi Wichita tesisini de kapsayacaktır.

Spirit’in Fas, İskoçya ve Malezya’daki daha küçük tesislerinin geleceği, bazı varlıklara üçüncü tarafların ilgi gösterme olasılığıyla birlikte hala belirsizliğini koruyor.

Kesinleşmiş herhangi bir anlaşma için düzenleyici makamların onayı gerekecek ve devam eden bu müzakerelerin sonucu havacılık ve uzay endüstrisi tarafından merakla bekleniyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu